• 1.png
  • 2.png
  • 3.png
  • 4.png
  • 5.png

Aktivní meditace – k čisté hlavě skrze katarzi

Zveřejněno: sobota 4. květen 2019 9:35

Když se řekne meditace, obvykle si představíme tiché sezení v lotosovém sedu. Indický mistr Osho však vytvořil aktivní meditace na míru západního občana, které jsou pro utišení mysli věčně zaneprázdněného člověka dnešní doby mnohem účinnější a svým způsobem také přirozenější.

 

Od pasivní meditace k aktivní

Ve věku okolo 23 let jsem si poprvé uvědomila, že neovládám své myšlenky, ale že ovládají ony mne – vždyť jsem je nedokázala ani sama zastavit. Vrhla jsem se na všemožné druhy meditací s cílem zkrotit svou divokou mysl a trvalo přibližně rok, než jsem dosáhla stavu naprosto uvolněné a tiché mysli. Škoda, že jsem tenkrát neznala zkratku – tzv. aktivní meditace od Osha.

Pokud nemáte s meditací zkušenosti a rozhodnete se ji vyzkoušet – zjistíte, že mysl neustále utíká všemi možnými směry a že je opravdu fuška ji zkrotit. Při dalším a dalším zkoušením obvykle zažíváme marnost a pocit, že se to prostě nemůže podařit. Dnešní člověk je zvyklý neustále nad něčím uvažovat, něco analyzovat, plánovat. Je člověkem pohybu (fyzického i mentálního), proto je pro něj přirozenější k utišení mysli opět pohyb, ale ideální je, pokud jde o pohyb chaotický. Vystavení chaosu způsobí, že mozek ztrácí pevné základy a mysl se uvolní. Proto se v aktivních meditacích hodně pracuje se spontaneitou. Pokud se do aktivní meditace plně ponoříte, zjistíte, že po aktivní fázi se myšlenky rozpustily samy – a pocítíte ten úžasný klid mysli, o kterém se tak často básní.

 

Jak vypadají aktivní meditace podle Osha?

Aktivní meditace podle Osha zahrnují aktivní a pasivní fázi. V aktivní může jít o třesení, tanec, vydávání různých zvuků, chaotický dech a podobně – záleží na typu zvolené meditace. V pasivní fázi stojíte, sedíte nebo ležíte a pouze vnímáte, co s vámi aktivní fáze udělala, co se nyní děje ve vašem těle i v hlavě. Abyste byli schopni se do meditace plně ponořit a neřešit, jak u toho vypadáte, je vhodné mít přes oči po celou dobu ovázaný šátek.

 

Aktivní očista energetického těla

Obrovským přínosem aktivních meditací je uvolnění nahromaděného stresu a negativních emocí. Ti, kteří jsou ochotni dívat se pod povrch věcí, vědí, že tyto negace skrytě ovlivňují naše vztahy, zdraví, vnímání sebe samých, i to, jak na nás reagují druzí lidé. Míra očištění je přímo úměrná tomu, jak moc se do meditace ponoříte. Čím více zapomenete na okolní svět a necháte tělo, ať promlouvá samo, tím výraznější účinky se obvykle dostaví. Sílu meditace zvyšuje také skupina sama, stejně jako následné (dobrovolné) sdílení pocitů.

Udržet se v tomto světě "čistý" opravdu není snadné. Jakmile shodíte jedno břemeno, z druhé strany vás zavalí jiné. Proto je dobré očišťovat se pravidelně. Dynamickou meditací se těchto zátěží průběžně zbavujete a zároveň nabíráte novou, čerstvou energii, která je ukrytá ve vás samých.