• 1.png
  • 2.png
  • 3.png
  • 4.png
  • 5.png

Myšlenky - ovládáte Vy je nebo ony Vás?

Zveřejněno: středa 31. červenec 2013 19:34
Myšlenky. Zabývali jste se jimi někdy? Nemám na mysli samotné myšlení, ale úvahy o jejich (ne) potřebnosti. Myslíme každý den. Ráno zazvoní budík, naše mysl okamžitě reaguje: „Budík. Už je ráno. Musíš vstávat. Dělej, ať nezaspíš. Mám hlad. Snídaně. Kde je ten rohlík?“ Jedete tramvají, koukáte se z okna ven. Nevnímáte však běžící krajinu, přemýšlíte nad tím, co je třeba udělat, co jste dělali včera či co se chystáte udělat zítra. Vzpomínáte, plánujete, zkrátka myslíte a myslíte a myslíte. Tok myšlenek pokračuje v práci, doma, při vaření, uklízení, vykonávání osobní hygieny. Pokud nemyslíte na minulost ani budoucnost, pokud přece jen vnímáte to, co právě děláte, vaše mysl má tendenci všechno komentovat: „Měl bych se dneska oholit. Holící strojek? Ááá, tady je. Hmm, ten nový gel po holení je příjemný..“ I když už myslet nechcete, vaše mysl pokračuje. Pustíte si hudbu, abyste si odpočinuli a vypnuli myšlenky, ale místo toho si broukáte do rytmu či v hlavě přehráváte zítřejší schůzku se svými přáteli. Vaše myšlenky jsou pozitivní i negativní, kritizující i váhající, jsou tady stále. Sotva vytáhnete nohy z postele, mysl už chrlí, spouští řetězovou reakci, jež je utnuta až s příchodem spánku.
 
Teď si možná říkáte: „No a co je na tom špatného? Mozek je přeci od toho, aby přemýšlel!“ Máte pravdu. Je v pořádku myslet, když si myslet přejete. Vy ale myslíte, i když nechcete. Místo abyste ovládaly své myšlenky, myšlenky ovládají Vás. Jen zkuste pět minut nemyslet. Mysl bude drmolit za Vás, je silnější než Vy. Toto nepřetržité, nechtěné myšlení je příčinou mnoha komplikací. Nedovolí Vám plně se soustředit na to, co děláte, protože Vaše mysl je všude, jen ne u předmětu činnosti. Proto lidé tak často zapomínají a ztrácejí věci. Jestliže například ve chvíli, kdy zamykáte byt, myslíte na datum splatnosti svých složenek, nejste zamykání duševně přítomni a na zastávce si pak pokládáte otázku: „Zamkl jsem vůbec byt?“ Jedinou možností, jak to zjistit, je vrátit se a zámek zkontrolovat. Kdybyste ve chvíli zamykání mysleli pouze a jen na to, že zamykáte, či tuto činnost jen bezmyšlenkovitě vnímali, nemuseli byste čekat na další autobus.
 
Neschopnost přestat myslet má ale i mnohem vážnější důsledky než je ujetý autobus. Jistě sami znáte situace, kdy uděláte nebo řeknete něco, co jste udělat ani nechtěli, zvláště ve chvílích, kdy jste rozhněvaní. Nejste páni situace – pánem je Mysl. Vidíte věci zkresleně, opakujete stále tytéž chyby, zažíváte deprese - a co především - protože je většina myšlenek negativních, dáváte tím podnět ke vzniku nejrůznějších onemocnění. Jediný způsob, jak se vyléčit, je zbavit se starých, negativních myšlenek a začít vytvářet nové.
 
Jak? Nejdříve se naučte myšlenky ovládat. Představte si, že vy a myšlenka jste dvě rozdílné bytosti. Naslouchejte jí, ale neodpovídejte. Všímejte si, zda je obsah sdělení pozitivní či negativní. Negativním věcem se snažte nevěřit, jsou jen odrazem Vašeho strachu a pochybností. Jsou jako automat, který se spustí vždy, když nastane kritická situace.
 
Ve chvíli, kdy si přejete nemyslet, se soustřeďte na své dýchání. Jakmile vnímání přeruší myšlenka, nevyčítejte si to a soustřeďte se opět na dýchání. Dýchejte klidně, představte si, jak při nádechu proudí pozitivní energie do celého vašeho těla a při výdechu vás opouští vše negativní. Při útoku myšlenek se neustále vracejte k uvědomělému dýchání. Jakmile se Vám na chvíli podaří nemyslet, buďte šťastní. Nejdříve to bude vteřina, pak možná deset vteřin, poznáte nádherný pocit duševního klidu, v němž strach ani pochybnosti neexistují. Minuta nepřemýšlení už bude opravdovou výhrou a vy budete své umění nemyslet prodlužovat. Nezáleží na tom, zda úplně ovládnete schopnost nemyslet za dva měsíce či za dva roky, každá minuta vnitřního ticha vám dá ohromné množství energie.
 
Bezmyšlenkový stav si pak můžete dopřát kdykoliv budete chtít. Ve stavu bez myšlenek, tedy v meditaci, bude svět najednou čistější. Bez špinavé clony nechtěných myšlenek budete vidět jasněji, slyšet čistěji, zkrátka vnímat vše na 100%. Právě vnímání je to, co se vám začne pozoruhodně tříbit. Začnete si všímat věcí, kterých byste si normálně nevšimli. Lidé Vám najednou přijdou krásnější, budete s nimi cítit.. Váš šestý smysl se probudí k činnosti – celou dobu jeho místo zabírala vláda myšlenek.
 
Ne na základě minulých prožitků, ale na základě nového vnímání začnete produkovat nové myšlenky a názory. Budete jinak vnímat svět, ale také sebe sami. Negativní situace vás přestanou tolik ovládat – v takové chvíli totiž jednoduše „vypnete“ (v bezmyšlenkovém stavu existuje jen láska).
 
Protože si nepřipustíte negativní myšlenky, začnete si více věřit a vidět vše růžověji.. Celou tu dobu byl růžovější, ale vy jste to přes clonu myšlenek neviděli.